Una din problemele acute cu care se confrunta majoritatea societatilor este lipsa unei platforme clare, a unei linii comune de actiune in ceea ce priveste orientarea profesionala a elevilor din invatamantul vocational.
Este si motivul pricipal al demararii unui proiect de anvergura atat din punct de vedere geografic, acesta unind opt scoli din tot atatea regiuni ale Uniunii Europene – Italia, Franta, Grecia, Finlanda, Polonia, Turcia, Romania (Arad si Bistrita) - cat si demografic, beneficiarii directi si indirecti ai rezultatelor acestui demers fiind numerosi si diversificati etnic, religios, social si cultural. Implementarea proiectului a inceput in luna septembrie 2009 si se va finaliza in aceeasi luna a anului 2011, sub monitorizarea Agentiei Nationale pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale (ANPCDEFP).
Din fonduri nerambursabile prin proiectele Leonardo da Vinci se acorda finantari cu prioritate pentru formarea si orientarea profesionala – astfel, tema proiectului a atins cea mai mare apreciere tratand o chestiune de mare insemnatate in fiecare din tarile partenere.
Scopul general al proiectului este Imbunatatirea dezvoltarii personale a elevilor, a oportunitatilor de angajare si de pregatire a elevilor pentru o mai buna integrare pe piata muncii.
Grupul tinta pentru Grupul Scolar Agricol Bistrita este de 100 de elevi din clasele a IX-a si a X-a invatamant de zi (cate 10 elevi din tot atatea clase) si 13 cadre didactice, in special diriginti, iar per total proiect grupul tinta vizeaza un numar de 720 de elevi din toate tarile implicate.
Rezultatele asteptate pe termen mediu si lung sunt imbunatatirea strategiilor de identificare a problemelor si a dificultatilor in orientarea profesionala, imbunatatirea cunostintelor, a informatiilor despre mijloace, instrumente, legi/regulamente, parteneri locali ai procesului de orientare profesionala.
Pana in momentul de fata s-au finalizat patru intalniri internationale si s-au facut progrese semnificative in analiza si identificarea problemelor din orientarea profesionala din invatamantul vocational. In luna noiembrie 2010 s-a demarat partea a doua a proiectului care consta intr-un concurs international pe tema orientarii profesionale, competitie intitulata “Steps to my future”, care implica douzeci de elevi bistriteni selectati din grupul tinta si care isi vor exprima viziunea lor asupra viitorului profesional prin intermediul artelor vizuale.
Doi elevi care vor fi castigatori la faza locala vor pleca in Italia in luna mai 2011, pentru a participa la faza internationala a proiectului, acolo intrand in competitie cu alte sapte echipe, la randul lor castigatoare pe plan local.
Speram ca, o data cu parcurgerea altor etape de analiza si implementare a prezentului proiect, sa se faca mai bine auzita si recunoscuta aceasta activitate meritorie a profesorilor de la Grupul Scolar Agricol din Bistrita si in alte grupuri educationale si sociale, iar rezultatele sa poata fi fructificate si de alti elevi, dascali, parinti – de comunitate in ansamblul ei. Aceasta benefica inraurire asupra altor protagonisti ai procesului de invatamant reiese si din cuvintele doamnei director, Simona Belea, membru in echipa de proiect: „Este o buna oportunitate de a cunoaste si de a intelege alte sisteme de invatamant europene, de a disemina propriile noastre actiuni si activitati specifice procesului instructiv-educativ romanesc. Pe de alta parte, este sansa de a adopta modele de buna practica europene, de a le integra in propriile noastre strategii, concepte si abordari, dar si bucuria de transmite mai departe aceste practici catre alti elevi, dascali si parinti".
prof. Frisan Claudiu