In 2011, Bistrita-Nasaud se poate lauda cu doar doua produse traditionale: laptele acru si branza framantata de oaie. Asta, in conditiile in care a devenit o moda in randul consumatorilor sa caute in piete sau pe rafturi produse bio sau ecologice, traditionale, cu gustul si savoarea de altadata.
O moda ce deriva atat din nevoia de a ne alinia normelor europene si de a trai sanatos cat si dintr-un sentiment, vag definit, de a retrai aroma copilariei.
Au adunat hartie peste hartie, au pus cap la cap documente, au facut drumuri dupa drumuri, au batut la usile institutiilor judetene si centrale si, dupa ce au depasit toate fazele birocratice, au primit o hartie la mana. O hartie pe care scrie, negru pe alb, ca produsele lapte acru de oaie Dealu Negru si branza framantata de oaie Dealu Negru sunt produse traditionale atestate de catre MADR.
Totul s-a intamplat datorita membrilor Asociatiei Judetene a Crescatorilor Montani de Ovine Dealu Negru, care si-au pus in cap sa arate ca munca lor nu e in zadar, iar produsele pe care ei le fac la stana, in varf de munte, merita sa fie cunoscute de toti consumatorii de produse lactate autentice. Si nu numai, ci si de catre cei care traiesc cu convingerea ca lumea lactatelor incepe si se termina cu produsele frumos ambalate din spatele unor vitrine frigorifice din marile magazine. Atestatul primit de catre AJCMO Dealu Negru, judetul Bistrita-Nasaud, privind cele doua produse traditionale (lapte acru de oaie Dealu Negru si branza framantata de oaie Dealu Negru), are deja o vechime de un an. Perioada in care pentru producatorii acestor lactate atestate nu s-a schimbat nimic.
Ca de obicei, marfa lor este cautata in piete doar de catre cei care stiu de cand lumea ce inseamna laptele acru de oaie adevarat sau branza de oaie framantata pusa la pastrat in barbante. Pretul marfurilor lor este mai mic decat cel al unor lactate de proasta calitate, dar care au avantajul ca sunt ambalate frumos si aranjate ca la carte in supermarketuri, cu intrarea pe raft platita cu bani grei.
Atestatul primit de la MADR nu s-a transformat intr-o bagheta magica care sa aduca faima si venituri suplimentare oierilor care produc laptele acru si branza framantata marca Dealu Negru.
Cativa dintre membrii AJCMO Dealu Negru si presedintele acestei asociatii, Vasile Turculet, au constientizat faptul ca o simpla hartie nu pune lucrurile in miscare, iar pentru a se putea folosi de atestatul obtinut trebuie sa miste ei lucrurile. Si au decis sa iasa in lume cu produsele lor traditionale atestate.
Primii pasi au fost facuti: au comandat niste barbante mici, numai bune de pus laptele acru si branza framantata de oaie in ele, au facut etichete maricele (sa vada toata lumea atestarea data de MADR ca produse traditionale) pe care vor sa le ataseze acestor recipienti facuti ca pe vremuri si … va urma.
Vasile Turculet, presedintele AJCMO Dealu Negru, spune ca cei din conducerea asociatiei vor duce o munca de lamurire, de la om la om, cu toti crescatorii de ovine sa accepte sa se faca vizibili. Ei si produsul muncii lor! Sa invete sa isi vanda marfa: ca una de calitate, autentica si … atestata ca produs traditional! Sa accepte ca produsele lor pot fi la mare cautare si la mare pret, daca permit oamenilor sa afle despre ei!