Transportul de deseuri de la Beclean la Bistrita nu poate avea loc deoarece Primaria Bistrita nu este de acord cu traseul ales. Astfel, i-a impus Consiliului Judetean BN sa aleaga alta ruta... inexistenta. Pe camp! Din acest motiv, CJ BN a actionat primaria in instanta.
Megatransportul de deseuri de la Beclean la Bistrita a ajuns iar intr-un impas. Daca pana acum transportul nu a avut loc deoarece se astepta un aviz de la Primaria Bistrita, o data ce avizul a fost dat, au aparut alte probleme.
“Primaria ne-a impus un alt traseu pentru transportul de deseuri de la Beclean la Bistrita. Ruta impusa excede avizul dat de politia rutiera si acordul initial al primariei. Ne-au stabilit un traseu unde nu este drum public, un traseu care nu se incadreaza in reteaua de drumuri. Traseul impus este Beclean, Sarata si apoi pe langa pepiniera, pe malul raului. Doar ca acolo nu este drum amenajat” a explicat secretarul judetului, Iosif Redl.
Mai mult, Consiliul Judetean ar trebui sa obtina acum avize pentru a “construi” un drum, cel putin cu pietris, pentru a putea merge pe acolo.
“Ne-au trimis pe camp. Ar trebui sa facem noi un drum, ca sa poata circula masinile mari. Ori pentru asta ne trebuie avize, bani” a mai explicat Iosif Redl.
Motivatia acestei impuneri venita din partea primariei a fost ca incearca sa evite poluarea orasului mai ales ca pe Valea Budacului sunt sute de case. In plus, peste 200 de localnici au facut reclamatii impotriva megatransportului de gunoaie.
Consiliul Judetean Bistrita-Nasaud a incercat sa convinga Primaria Bistrita sa-si schimbe pozitia, insa, nereusind, CJ BN a actionat in instanta.
“Noi am actionat in instanta traseul impus de primarie. Termenul initial de infatisare este stabilit pentru 14 septembrie. Aceasta data este nepotrivita, deoarece ar impiedica procesul de mutare a deseurilor si astfel s-ar pierde banii europeni veniti pentru acest proiect. Din acest motiv, am inaintat o cerere catre instanta prin care am cerut urgentarea infatisarii. E urat de tot cand cei “din casa” impiedica sa vina bani pentru proiecte. Iar Bistrita nu va mai prinde degraba atatia bani europeni pentru un proiect” a mai explicat secretarul judetului.
Transportul de deseuri trebuia sa inceapa la sfarsitul lunii martie si sa fie gata in iulie insa mutarea miilor de metri cubi de gunoi de la Beclean la Bistrita a creat numeroase dispute si controverse atat in randul autoritatilor cat si al locuitorilor din muncipiului Bistrita.
“Eu am inteles ca sunt dispute politice insa nu inteleg care e ratiunea de a te opune folosirii unor bani primiti, unor gratuitati. Altii baga bani in noi, iar la noi se gaseste un Gica Contra” a concluzionat Iosif Redl.
Deseurile adunate in ultimii 50 de ani la Beclean urmeaza sa fie aduse la Bistrita, la groapa de gunoi de pe Zavoaie care apoi sa fie sigilata, autoritatile considerand ca e mai ieftin sa mute gunoiul decat sa monitorizeze groapa de gunoi de la Beclean.
Managerii proiectului spun ca in groapa de gunoi de la Beclean exista aproximativ 56.000 de metri cubi de deseuri. Acestea ar urma sa fie transportate la Bistrita cu masini cu o capacitate de 24 de mc care vor fi inchise cu prelate.
Asta ar insemna, “in cea mai roz varianta” ca cinci masini de gunoi vor efectua zilnic cinci drumuri fiecare si sa transporte in medie 120 mc de gunoi/masina, adica 600 mc/zi in total. Calculul facut de autoritati arata ca timp de 60 de zile, masinile pline cu gonoi se vor plimba de-a lungul judetului.
Initial traseul stabilit a fost Beclean – Sintereag - Sieu Odorhei – Coasta – Sirioara – Chirales – Arcalia – Saratel – Sarata – Monariu - Budacu de Jos - str. Zavoaie.
Atat inchiderea gropii de gunoi din Beclean, cat si cea din Bistrita, dar si transportul deseurilor de la Beclean la Bistrita si amenajarea gropii de la Tarpiu fac parte din proiectul “Sistem de management intregrat al deseurilor solide din judetul Bistrita-Nasaud”.
Proiectul este gestionat de Consiliul Judetean Bistrita-Nasaud si valoarea lui este de 33 de milioane de euro, bani veniti de la Uniunea Europeana.