La Bistriţa s-a construit prima aeronavă românească din ultimii 20 de ani! Dumitru Tănase, omul de afaceri – pilot, a construit un planor din materiale compozite, iar aseară a fost prezentat prototipul primului planor construit din materiale extrem de uşoare - rodul muncii a doi ani de zile.
Dumitru Tănase lucrează la acest proiect de doi ani, alături de Horia Florian, un inginer proiectant din Craiova, care a terminat Facultatea de Aeronautică. “Acesta e primul planor construit în România din materiale compozite şi primul planor construit în România din 1989 încoace” , a explicat omul de afaceri.
După aproape doi ani de când i-a venit ideea omului de afaceri bistriţean, a fost finalizat și primul prototip, acum fiind făcute demersurile necesare pentru obţinerea aprobărilor pentru a efectua zborul de încercare şi de testare.
Dumitru Tănase l-a cunoscut pe proiectantul Horia Florian în 2011 şi au descoperit o pasiune comună – zborul. “Ideea acestui proiect este de demult. Chiar după ce am terminat liceul am avut de gând să îmi fac un avion ultrauşor sau chiar un planor. În toţi anii, de atunci şi până acum, am făcut diverse desene şi schiţe, multe calcule care să conveargă în final spre un aparat de zbor. În afară de acest planor, scara 1 la 1 le spunem noi (cele în care se pot urca oamenii) eu am mai făcut şi multe aeronave teleghidate, fără pilot, şi în ultimii ani am început construcţia acestui aparat”, povesteşte inginerul Horia Florian, cel care a realizat acest proiect.
Florian spune că planorul e cel mai sigur aparat de zbor inventat până la ora actuală pentru că nu are motor. “Stă în aer fiindcă se bazează pe calităţile sale aerodinamice deosebite”, ne explică acesta.
Cu un astfel de aparat de zbor se pot parcurge distanţe foarte mari, zborul fiind susţinut de natură şi fenomenele meteo.
Botezat HF-21 A Lăstun, planorul făcut la Bistrița e construit din materiale compozite, noul tip de planor este extrem de uşor, acesta atingând abia 110 kilograme, în timp ce alte aparate de acest tip de aproprie de o greutate de 250 kg.
“Cu acest planor am vrut să rezolv mai multe neajunsuri pe care un pilot planorist le are şi anume: un planor la dimensiunea acesta are o masă undeva între 200 şi 250 de kilograme şi asta înseamnă că este cumva mai greu la îndemâna pilotului să îl lanseze sus, să exploateze curentul de aer ascendent care este esenţial în planorism. La planorul meu gol, masa este 105 - 110 kilograme ceea ce este foarte bine şi mai este o mare noutate cu care vin eu. A fost posibil acest lucru deoarece am lucrat cu materiale compozite foarte sofisticate, scumpe şi rezistente. Asta înseamnă că se poate duce uşor foarte sus - poate fi tras sus cu un avion foarte uşor sau chiar cu un motodeltaplan, în anumite condiţii poate fi tras sus şi de un autoturism – cu un cablu foarte lung cu scripete – deja sunt două posibilităţi care rezolvă o bună parte din problemă. O altă posibilitate – pe el poate fi montat un mic motor electric. Cu 8 kilograme de acumulatori, acest planor poate ajunge la înălţimea de 600 de metri de unde pilotul poate parcurge 300, 400 chiar 500 de kilometri", mai spune Horia Florian.
Acesta este primul aparat de zbor construit în ţara noastră pe care omul de afaceri bistriţean vrea să îl producă în serie. Drumul nu e deloc uşor, fiind nevoie de numeroase aprobări…
"Acest proiect s-a născut în urmă cu doi ani. Cu multe zbateri, multe lucruri pe care nu le-am cunoscut, dar cu tenacitate, voinţă şi cu marea pasiune pe care o am pentru zbor am reuşit să le înving pe toate. În tot acest proiect eu sunt partea care a asigurat finanţarea, logistica şi tehnologia, construcţia fiind realizată de inginerul Horia Florian. Prototipul, matriţele pentru realizarea pieselor şi planorul în sine, se ridică undeva între 35 şi 40 de mii de euro. În final noi vrem ca acest proiect să fie unul de succes, să se adreseze unui public pasionat de zbor iar în acest sens ne-am gândit ca el să nu depăşească 10.000 de euro pentru ca cei pasionaţi să şi-l poată permite. Avem ideea de a-i monta în viitor şi un motor de autopropulsie atunci lucrurile se simplifică pentru orice zburător din această ţară”, a povestit proprietarul planorului, Dumitru Tănase.
“De ce Lăstun? Pentru că este una din păsările create de Dumnezeu şi ea se comportă exact ca un planor atunci când este în aer. Adică ea fructifică curenţii ascendenţi care se formează în atmosferă şi spiralează în acelaşi fel în care o fac planoriştii atunci când vor să câştige în înălţime”, explică omul de afaceri numele dat planorului abia construit.
Până când îl vom vedea în aer va mai dura puţin: “procedura de încercare de prim zbor a acestui aparat am demarat-o deja cu Autoritatea Aeronautică Română. Am făcut primii paşi însă aşteptăm o şedinţă viitoare în care se va aproba aceasta. Trebuie un pilot încercător specializat cu licenţă, trebuie un teren care să prezinte siguranţă din punct de vedere al acestei operaţiuni şi momentul când se va realiza aceasta cu siguranţă nu este departe” a conchis Dumitru Tănase.