De 8 ani, România este reprezentată la Târgul de Crăciun de la Nürnberg, al doilea ca mărime din Europa. Nemții, polonezii, vietnamezii și americanii s-au îndrăgostit de sărmăluțele cu mămăliga și smântână, dar și de țuica fiartă. Produsele din Bistrița-Năsăud nu au lipsit și „Povila de Bârgău” a fost printre bunătățile epuizate rapid.
Târgurile de Crăciun din Viena și Nürnberg au ajuns atât de populare încât milioane de oameni aleg să bată și mii de kilometri pentru a simți spiritul sărbătorilor de iarnă cu ajutorul turtei dulci, a omuleților din prune uscate, a cârnăciorilor „de Nürnberg” sau a vinului cu scorțișoară și cuișoare.
Nu mai puțin de două milioane de oameni din toate colțurile lumii au fost așteptați anul acesta la Târgul de Crăciun din Nürnberg, al doilea cel mai mare târg din Europa.
Acesta este și singurul târg din Germania care are și o căsuță românească, unde vizitatorii pot să guste bucate tradiționale sau pot să cumpere obiectele meșteșugărești lucrate cu multă migală.
România a fost prima dată prezentă la Târgul din Nürnberg în urmă cu 8 ani, când orașul german s-a înfrățit cu Brașov. Asociația Romanima e.V., condusă de Doina Dolbea, este cea care se asigură an de an că o bucățică din România poate fi găsită la acest târg.
Voluntarii asociației sunt cei care au grijă ca străinii să nu părăsească târgul fără să simtă gustul aromat al sărmăluțelor aburinde sau fără să se încălzească cu țuica fiartă. Brutăriile, restaurantele, măcelăriile și cofetăriile deschise de români în Germania sunt cele care asigură bunătățile perisabile precum sarmalele, cozonacii și specialitățile din carne.
„Dragostea de țară ne dă putere să înfruntăm frigul atâtea ore la târg. Practic cu această căsuță aducem o bucățică din România aici în Germania”, ne spune Alina Schreglmann, o bistrițeancă stabilită în Nürnberg de 20 de ani.
Cele mai căutate preparate sunt sărmăluțele cu mămăligă, smântână și ardei iute, o porție costând 6 euro. Nu mai puțin de 100 de porții de sarmale se vând zilnic în weekenduri, iar în timpul săptămânii numărul acestora ajunge la 50.
Căutată este și țuica fiartă, care se vinde la 2,5 euro păhărelul. De pe lista de preferințe nu lipsește nici Povila de Bârgău, făcută de asociația Pro Familia, care încet dar sigur se transformă într-un adevărat brand al județului Bistrița-Năsăud. Povila de Bârgău a avut mare trecere la Târgul de Crăciun de la Nürnberg și s-a epuizat în primele săptămâni.
Pofticioșii au putut găsi la târg dulceață de afine, soc, de prune și de trandafiri. De asemenea, la căsuța românească s-au mai putut găsi pufuleți, eugenii, bere Ursus și Timișoreana, telemea, brânză de burduf, cârnați afumați, pastramă, miere și zacuscă. Nu lipsesc nici globurile pictate manual sau oale de ceramică. În total sunt 50 de tipuri de produse alimentare și decorative.
Căsuța românească a fost vizitată de americani, englezi, polonezi, vietnamezi, nemți și croați.
„Există clienți permanenți care ne caută an de an. Vin din mai multe locuri din Germania, din America și din Marea Britanie. Caută căsuța românească pentru a savura sărmăluțele tradiționale și țuica fiartă”, completează Alina pentru Bistrițeanul.ro.
Bistrițeanca ne mai face cunoscut faptul că sunt români care își cunosc produsele tradiționale ale țării unde s-au născut ei sau părinții lor doar de la căsuța românească din Nürnberg. Acolo au avut ocazia prima dată să guste preparatele specifice României.
Târgul s-a întins pe 4 săptămâni și urmează să se închidă mâine, în 23 decembrie, cu o zi înainte de Ajunul Crăciunului.
Întrebată de ce face eforturile acestea, mai ales că voluntarii asociației nu sunt plătiți pentru munca depusă, Alina ne spune cu sinceritate:
„Vrem să ducem tradiția românească mai departe pentru că în zona Nürnberg sunt în jur de 60.000 de români, sași și șvabi plecați din România. Am rămas cu sufletul și cu inima în România și mi se pare normal să ajut toți românii care sunt în străinătate și au nevoie de ajutor”.