O locomotivă construită în 1928 în fabrica celebrului inginer şi industriaş Nicolae Malaxa ar putea să devină un important punct de atracţie cultural-turistică în Bistriţa, primind statut de bun patrimonial la Bistriţa. Dar asta numai dacă autorităţile locale îşi manifestă interesul pentru aşa ceva.
Recent, Direcţia pentru Cultură, Culte şi Patrimoniu Cultural Bistriţa-Năsăud a trimis Prefecturii judeţului, Consiliului Judeţean şi Primăriei Bistriţa o notificare referitoare la clasarea unui obiectiv ca monument de arhitectură. Este vorba despre o locomotivă cu aburi seria 50645, fabricată în 1928 la Uzinele „Nicolae Malaxa” din Bucureşti.
Doar 520 de asemenea locomotive au fost construite la Reşiţa şi Bucureşti, între anii 1926 – 1936, dintre care foarte puţine se mai păstrează încă până în zilele noastre. Una dintre locomotivele rămase „în viaţă” dar în stare avansată de degradare este şi locomotiva de la Bistriţa.
„În prezent locomotiva nu este în stare de funcţionare şi se află în proprietatea şi în spaţiul de depozitare al Remat, pe strada Drumul Cetăţii” a explicat pentru Bistriteanul.ro Alexandru Uiuiu, şeful Direcţiei pentru Cultură Bistriţa-Năsăud, care speră să reuşească să salveze locomotiva de la distrugere.
S-au început demersurile necesare pentru ca singura locomotivă cu aburi care a mai rămas în judeţ să devină bun de patrimoniu.
„Am trimis adrese atât către Remat, cât şi către Regionala CFR Cluj, de care aparţine locomotiva. Au fost foarte încântaţi de ideea de a transformare locomotivea în obiect de patrimoniu. Pentru dobândirea dreptului de proprietate şi administrare asupra locomotivei ne-au sugerat să le oferim în schimb circa 90 de tone de fier vechi...” mai spune Alexandru Uiuiu.
După dobândirea dreptului de proprietate asupra locomotivei, Direcţia Judeţeană pentru Cultură şi Patrimoniu Naţional ar trebui să declanşeze operaţiunile de clasare a acesteia în baza prevederilor articolului 11 din Legea 182/2000 referitoare la protejarea patrimoniului cultural naţional. Următorul pas ar fi restaurarea completă a locomotivei şi apoi expunerea ei în Gara CFR Bistriţa-Nord, pentru a servi drept mărturie pentru fascinanta istorie a domeniului feroviar.
„Farmecul vremurilor de demult încă îi fascinează pe turişti” consideră Alexandru Uiuiu, adăugând că pe ruta Sibiu–Dumbrava Sibiului există un tren foarte vechi folosit anual în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru, pentru spectacole, lecturi publice sau mini-expoziţii.