Zilele trecute, Bistriţeanul.ro semnala cititorilor cazul unui chiriaş care locuieşte în blocul ANL din Viişoara care a primit o citaţie din partea Electrica S.A. pentru a plăti o garanţie de aproape 200 de lei. Se pare că nu doar chiriaşii vor avea de plătit aceste garanţii.
Celina Frâncu, din cadrul Compartimentului Comunicare Relaţii Publice Electrica Furnizare SA a explicat pentru Bistriţeanul.ro că aceste garanţii sunt perfect legale şi prevăzute în noua lege a energiei electrice şi gazelor naturale şi au drept scop evitarea riscurilor de neplată.
„Legea nr.123/2012 a energiei electrice şi a gazelor naturale stabileşte obligativitatea constituirii de garanţii financiare de către toţi clienţii, în vederea evitării riscurilor de neplată pe piaţa de energie electrică” precizează Celina Frâncu, adăugând că regulamentul de furnizare a energiei electrice îi obligă pe clienţii care au calitatea de chiriaşi sau concesionari asupra spaţiului, dar şi pe clienţii care au ajuns în condiţiile de sistare a furnizării energiei electrice pentru neplată (indiferent dacă sunt sau nu proprietari ai spaţiului) să acopere contravaloarea consumului de energie electrică efectuat în baza contractului de furnizare a energiei electrice, prin constituirea de garanţii financiare.
„În cazul chiriaşilor, procedura de recuperare a creanţelor poate fi mai dificilă decât în cazul clienţilor care au calitatea de proprietari. De multe ori, identificarea chiriaşului debitor la noua adresă de domiciliu este complicată iar în situaţia în care se ajunge la executarea silită, dosarul se închide, întrucât acesta nu are un patrimoniu stabil care să fie urmărit” mai spune Celina Frâncu.
Banii plătiţi de chiriaşi drept garanţie pot fi recuperaţi: atunci când contractul de furnizare a energiei electrice expiră.
„În cazul contractelor de furnizare a energiei electrice încheiate cu clienţii care au calitate de chiriaşi – restituirea garanţiei se va face la expirarea contractului încheiat cu furnizorul de energie electrică” subliniază Celina Frâncu.
Dar asta doar în condiţiile în care clientul şi-a îndeplinit toate obligaţiile privind plata facturilor pentru consumul de energie electrică sau pentru alte servicii facturate de furnizor.
În cazul clienţilor rău-platnici, condiţiile de restituire a garanţiilor sunt stabilite prin H.G. nr.1007/2004: garanţia se returnează clientului în cazul rezilierii contractului sau dacă timp de doi ani consecutivi clientului nu i-a fost sistată furnizarea energiei electrice pentru neplată.
În cazul returnării se iau în considerare eventualele debite. Cum ar veni, vrând-nevrând locuitorii blocurilor ANL din Bistriţa vor fi nevoiţi să plătească garanţia solicitată de Electrica Furnizare SA, pentru că „aşa prevede legea”.
Urmează, însă, ca şi rău platnicii sau cei care uită să-şi plătească uneori facturile să primească citaţii din partea instituţiei pentru a plăti asemenea garanţii.