Cu drepturi și obligații! Așa trebuie utilizate serviciile de salubrizare din municipiul Bistrița de către toți agenții economici și persoanele fizice care au încheiate contracte cu societatea prestatoare URBANA. De multe ori însă, aceste detalii sunt date uitării.
Serviciile de salubrizare din municipiul Bistrița sunt asigurate de societatea URBANA în baza unor contracte clar stabilite. Din păcate, beneficiarii acestor servicii nu mai țin cont de faptul că, în baza contractelor încheiate, au atât drepturi cât și obligații pe care trebuie să le îndeplinească. Conform regulamentului de organizare a activității de salubrizare la nivel de municipiu, agenții economici și persoanele fizice pot să utilizeze, liber şi nediscriminatoriu, serviciul de salubrizare, pot să solicite şi să primească despăgubiri sau compensaţii pentru daunele provocate lor de către operatori prin nerespectarea obligaţiilor contractuale asumate, ori prin prestarea unor servicii inferioare din punct de vedere calitativ şi cantitativ.
De asemenea, utilizatorii serviciilor de salubrizare pot să sesizeze aparatul de specialitate din cadrul Primăriei Bistrița vis a vis de orice deficienţe constatate în sfera serviciului şi să facă propuneri cu privire la înlăturarea acestora, îmbunătăţirea activităţii şi creşterea calităţii serviciului. Ei pot să se asocieze în organizaţii neguvernamentale pentru apărarea, promovarea şi susţinerea intereselor proprii, să primească şi să utilizeze informaţii legate de serviciul de salubrizare. Totodată, persoanele care beneficiază de serviciile de salubrizare ale societății URBANA pot să se adreseze, individual ori colectiv, prin intermediul unor asociaţii reprezentative, autorităţilor administraţiei publice locale sau centrale, ori instanţelor judecătoreşti, în vederea prevenirii sau reparării unui prejudiciu creat direct sau indirect. Agenții economice și persoanele fizice beneficiare au dreptul de a li se presta serviciul de salubrizare în condiţiile regulamentului stabilit, pot să conteste facturile când constată încălcarea prevederilor contractuale și să primească răspuns în maximum 30 de zile la sesizările adresate operatorului sau autorităţilor administraţiei publice locale şi centrale cu privire la neîndeplinirea unor condiţii contractuale și au dreptul să fie dotaţi de operator cu recipiente de precolectare adecvate mijloacelor de încărcare şi de transport ale acestora.
Așa cum există drepturi, există și obligații de care trebuie să țină cont toți utilizatorii serviciilor de salubrizare de municipiul Bistrița. Mai exact, aceștia trebuie să respecte prevederile regulamentului şi clauzele contractului încheiat, să achite în termenele stabilite obligaţiile de plată, să asigure accesul utilajelor la punctele de colectare, să asigure preselectarea pe categorii a deşeurilor reciclabile, rezultate din gospodăriile proprii sau din activităţile lucrative pe care le desfăşoară și să depoziteze deșeurile în containere asigurate de operatorul serviciului de salubrizare numai în locurile special amenajate.
Beneficiarii serviciilor de salubrizare trebuie să accepte și limitarea temporară a prestării serviciului atunci când intervin lucrări prevăzute în programele de reabilitare, extindere şi modernizare a infrastructurii tehnico-edilitare, să respecte normele de igienă şi sănătate publică stabilite prin actele normative în vigoare, să încheie contracte pentru realizarea serviciilor de salubrizare numai cu operatorul care are dreptul să presteze astfel de activităţi pe raza municipiului Bistriţa.
Ei trebuie să execute operaţiunea de precolectare în recipientele specifice amplasate la punctele de colectare selectivă, în condiţii de maximă siguranţă din punct de vedere al sănătăţii oamenilor şi protecţiei mediului, să nu introducă în recipientele de precolectare deşeuri din categoria celor cu regim special (periculoase, toxice, explozive), să asigure curăţenia incintelor proprii dar şi a zonelor cuprinse între imobil şi domeniul public, până la limita de proprietate și să asigure curăţenia locurilor de parcare pe care le au în folosinţă din domeniul public, dacă este cazul.
Reamintim faptul că în Bistrița există în prezent mai multe locații în care cetățenilor li se oferă posibilitatea de a depozita selectiv deșeurile: Piaţa Morii - în spate la Domus, Ștefan cel Mare – intrare parcare Poştă, B-dul Decebal – lângă MotoVelo, Aleea Rotundă – intersecţia cu Andrei Mureşanu dar și pe Gheorghe Pop Debăseşti –zona sens giratoriu, unde sunt amplasate containere tip clopot în culorile galben şi albastru. De asemenea, tot în aceste zone sunt amplasate şi containere tip clopot de culoare verde pentru depozitarea sticlei. În derularea activității de colectare selectivă a deșeurilor în Bistrița, societatea URBANA și-a pus încrederea în colaborarea cetățenilor, având deviza: “Numai împreună vom reuși!”
În decursul lunii decembrie, vom reveni cu un material privind curăţarea şi transportul zăpezii de pe căile publice, precum şi menţinerea în funcţiune a acestora pe timp de polei sau de îngheţ.