Dacă la București copiii autiști sunt discriminați în școli și grădinițe, nu același lucru se poate spune și despre ceea ce se întâmplă în județul nostru. Aici, câțiva micuți speciali merg zi de zi la școală și grădiniță, fiind îndrăgiți de colegii și dascălii lor, care au reușit să vadă dincolo de „eticheta” pusă de societate.
Reacţiile pe care le au oamenii atunci când aud de autism sunt de regulă negative, iar copiii care suferă de această tulburare sunt, de cele mai multe ori, stigmatizaţi şi excluşi din grădiniţe şi şcoli deoarece sunt „altfel”.
Un astfel de caz a fost semnalat și făcut public recent. Directoarea unei școli din București a fost amendată cu suma de 1.000 de lei pentru că a nedreptățit un copil bolnav de autism, atunci când i-a cerut familiei să-l retragă de la școală.
Mama băiatului spune că el a rămas cu sechele după acest episod și are nevoie de terapie pentru a înțelege că nu toți oamenii sunt în stare să îl accepte așa cum este el.
După ce părinții copilului au făcut plângere la Consiliul pentru Combaterea Discriminării, directoarea a fost găsită vinovată de discriminare, fiind sancționată. Din fericire, în județul nostru lucrurile stau cu totul altfel. Câțiva copilași speciali merg zi de zi la școală și grădiniță, iar colegii și cadrele didactice îi acceptă și îi îndrăgesc tocmai pentru că sunt altfel.
Camelia Tabără, inspectorul general școlar al ISJ BN, spune că în Bistrița-Năsăud nu au existat niciodată astfel de probleme, iar micuții cu autism care sunt înscriși în școli și grădinițe normale sunt tratați și integrați corespunzător.
Acest lucru este confirmat și de Ana Dragu, coordonatorul Centrului de Resurse şi Referinţă în Autism "Micul Prinţ" Bistriţa.
"Integrarea copiilor cu autism în învăţământul de masă a fost şi este un obiectiv important în activitatea noastră din mai multe motive. Pe de o parte deoarece aceasta e singura şansă la o viaţă normală pentru ei, integrarea dându-le şansa să dezvolte prin imitaţie comportamente adaptative, dar şi pentru că e datoria noastră ca societate să fim buni, să ne deschidem braţele pentru cei diferiţi şi să le arătăm că merită să facă la rândul lor toate eforturile pentru a se dezvolta în acelaşi ritm cu noi. Din această dorinţă a derivat şi parteneriatul nostru cu Inspectoratul Şcolar, unde am găsit sprijin în lupta antidiscriminare. În timp, am format 100 de cadre didactice în lucrul cu copii cu autism şi le-am şi premiat la Gala Premiilor Antidiscriminare, în 2012. De cele mai multe ori cadrele didactice se plâng de lipsa de informaţii şi abilităţi care să le permită să contribuie eficient la integrarea copilului, aşa că formările sunt extrem de importante. De asemenea, cel puţin în prima fază copiii sunt însoţiţi de personal format la grupe sau clase, pentru a facilita adaptarea. Însoţitorii sunt apoi retraşi treptat pe măsură ce copiii dezvoltă parţial abilităţile necesare pentru a face faţă cerinţelor. Suntem recunoscători şi noi şi părinţii acelor cadre didactice care fac acest efort. Mai adaug că orice părinte al unui copil cu TSA din Bistriţa-Năsăud ne poate cere suportul în procesul de integrare, chiar dacă nu este beneficiar direct al serviciilor Centrului de Resurse şi Referinţă în Autism Micul Prinţ.Mi-ar plăcea să cred că cea mai mare parte a copiilor cu TSA din Bistriţa-Năsăud sunt integraţi în învăţământul de masă şi îi îndemn pe cei care se simt discriminaţi să apeleze cu încredere la ISJ prin centrul CJRAE", a explicat aceasta.
Ana Dragu mai spune că relația de colaborare dintre "Micul Prinţ" și ISJ e foarte bună și mereu a găsit acolo oameni dornici să o ajute. În ultimii 7 ani Asociaţia Autism Europa Bistriţa a integrat în învăţământul de masă preşcolar şi şcolar circa 25 de copii cu tulburări din spectrul autist, în baza diferitelor protocoale cu mai mult şcoli şi grădiniţe din judeţ.