Liceenii din Bistrița au participat la un curs de competențe media și advocacy, organizat de Centrul pentru Jurnalism Independent zilele trecute. Elevii au discutat despre drepturile omului, cu accent pe drepturile minorităților, despre modul în care funcționează massmedia și despre efectele sociale ale discursului incitator la ură
De asemenea, participanții și-au însușit noțiuni de etică și deontologie jurnalistică.
„Înainte de a veni la acest curs, credeam că știu cum funcționează Facebook-ul, social media în general. Mi-am dat însă seama că treaba nu stă chiar așa și că tot ceea ce postăm fie pe Facebook, fie pe Instagram este în mod SIGUR public și ne poate afecta.” (Raluca Boyte) „Am venit de fiecare dată cu drag iar acest lucru se datorează în mare parte și trainerilor, care au fost amuzanți, prietenoși și au știut să ne abordeze astfel încât să ne capteze atenția” (Roxana Vlad) „După mintea mea de copil, a fost perfect” (Alexandra Săsărman).
Evenimentul a fost organziat în cadrul proiectului Competențe media pentru liceeni în lupta împotriva discriminării și a discursului incitator la ură în presă – implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) în parteneriat cu organizația norvegiană Norsensus Mediaforum, în perioada aprilie 2014 – iunie 2015.
Proiectul - în valoare de 157.065 euro - se adresează unui număr de peste 200 de liceeni, profesori de liceu, jurnaliști, bloggeri si activiști ai societății civile din 10 orașe ale României (Alexandria, Babadag, Botoșani, București, Craiova, Focșani, Galați, Slobozia, Târgu Mureș).
Participanții vor dobândi competențe media ce le vor permite atât să identifice și să respingă discursul incitator la ură și atitudinea discriminatoare în presă, cât și să se comporte în mod responsabil în calitate de “generatori de conținut online”.
Elevii se vor familiariza cu teme precum drepturile omului, discriminare / anti-discriminare, rolul presei într-o societate democratică sau libertate de expresie și vor învăța cum să planifice și să pună în practică campanii de advocacy.
Cursurile pentru liceeni vor fi dublate de cele pentru profesori, jurnaliști, bloggeri și reprezentanți ai societății civile din orașele incluse în proiect.
La finalul cursurilor, elevii vor pregăti 10 campanii de advocacy, cu ajutorul profesorilor, jurnaliștilor și activiștilor societății civile. In luna decembrie, un juriu româno-norvegian va desemna cele mai bune trei campanii, ce urmează a fi implementate. "Proiectul răspunde uriașei nevoi de educație în trei direcții esențiale în societatea democratică modernă: drepturile omului, competențele media și participarea civică. El aduce o perspectivă inovatoare asupra educației liceenilor, care vor exersa modele de participare civiă și empowering cetățenesc” a declarat Ioana Avadani, director executiv al CIJ.