Jumătate din copiii cu dizabilități din Bistrița-Năsăud nu urmează nicio formă de învățământ - situația a fost făcută publică astăzi, în cadrul dezbaterii publice cu tema: „Dreptul la educaţie al copilului cu autism" organizată de Asociația Autism Europa pentru a marca Ziua Internaţională de Conştientizare a Autismului.
Dezbaterea a avut loc în sala de şedinţe a Consiliului Judeţean Bistriţa-Năsăud iar invitați au fost reprezentanții instituțiilor deconcentrate, ai școlilor speciale, dar și ai Consiliului Județean, ai Prefecturii, ai Primăriei Bistriţa și ai Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Bistriţa-Năsăud alături de câțiva părinți ai copiilor cu autism.
Cu acest prilej, Camelia Tabără, inspectorul școlar general, a spus că în județ există în evidențe 800 de copii cu dizabilități însă, din statisticile Inspectoratului Şcolar Judeţean Bistriţa-Năsăud rezultă că numai 400 urmează o formă de școlarizare.
O parte dintre părinții acestor copii refuză să îi trimită la școală, însă mămicile prezente la dezbatere au explicat celor prezenți că este imposibil să își lase copiii de 3 - 4 ani, bolnavi, în diferite internate pentru a merge la gădinițe sau chiar la școli întrucât nu puține sunt cazurile în care copiii cu dizabilități nu sunt acceptați în învățământul de masă.
Mama unui copil de 10 ani cu autism, prezentă și ea la eveniment, nu și-a putut stăpâni lacrimile de disperare în momentul în care a fost rugată să povestească experiența ei. A reușit să spună doar că este din Mititei, copilul ei are 10 ani și că nu a fost acceptat în învățământul normal din satul natal.
Reprezentanții Asociației Autism Europa - Centrul de Resurse şi Referinţă în Autism „Micul Prinţ” au amintit că învățământul este obligatoriu iar inspectorul şcolar general Camelia Tabără le-a promis că va face tot posibilul pentru a ajuta la integrarea copiilor cu dizabilități într-o formă de școlarizare.
Există și exemple pozitive, însă, din păcate, destul de puține. Cu acest prilej a fost prezentat și un filmuleț realizat de Tv Bistrițeanul despre integrarea copiilor cu autism în învățământul de masă, rezultatele fiind de-a dreptul spectaculoase. Copiii reacționează și interacționează, trei copilași cu autism urmând școala la Generală Nr. 4 - prima școală care a acceptat să se implice în această problemă și să integreze astfel de copii.
A fost prezentată și Grădința "Căsuța cu Povești" din zona Subcetate care a integrat începând din 2007, an de an, în fiecare grupă, câte doi copii cu autism iar rezultatele sunt vizibile.
Și Liceul de Muzică "Tudor Jarda" se află pe lista primelor școli care au integrat copii cu autism în clase, Dudu fiind primul copil cu autism integrat în învățământul de masă începând de la grădiniță și continuând cu școala.
Prezent la eveniment, vicepreședintele CJ Alexandru Pugna a recunoscut că în ceea ce priveşte situația copiilor cu autism, Ana Dragu face lucruri extraordinare iar subprefectul Ovidiu Frenț s-a declarat și el impresionat de progresele făcute de micuții ajutați de Centrul „Micul Prinţ” care, fără resurse financiare a realizat lucruri impresionante.
Ana Dragu, cea care coordonează activitățile Centrului de Resurse şi Referinţă în Autism „Micul Prinţ”, le-a spus celor prezenți că pentru recuperarea unui copil cu autism și pentru ca terapia să fie efiecientă este nevoie de 40 de ore de muncă pe săptămână cu fiecare micuț în parte. Din păcate însă nu mulți părinți pot susține financiar această terapie mai ales că după diagnosticarea copilului, mama (de obicei) nu mai poate continua să meargă la servici.
Ziua de 2 aprilie a fost marcată și în zona Bisericii Evaghelice care a fost "îmbrăcată în albastru" de voluntarii Asociaţiei Autism Europa care au petrecut o zi alături de beneficiarii Centrului de Resurse şi Referinţă în Autism „Micul Prinţ” şi copiii din grădiniţele şi şcolile partenere.
Micuții au putut urca în turnul Bisericii Evaghelice și asista la specacole special pregătite pentru ei de către Trupa de teatru Corint, Trupa de dans din cadrul „Scenica”, Corul Alegretto al elevilor de la Liceul de Muzică „Tudor Jarda” și de trupa de majorete „Cheers” de la Colegiul Naţional Andrei Mureşanu.