In perioada 4-12 septembrie 2010, am participat in cadrul Actiunii cheie 1.1- Vizite de studiu pentru specialisti in educatie si formare profesionala/Programul Transversal din cadrul Programului de invatare pe tot parcursul vietii, la actiunea cu titlul " Folosirea accentuata a resurselor digitale de invatare".
Intalnirea a avut loc la Universitatea de Stiinte ale educatiei din Goteborg, Suedia si a fost organizata de OLSSON Lena, profesor universitar in Consiliul de Educatie si Cercetare pentru formarea profesorilor de la Universitatea din Goteborg si Monica Sandorf , consilier educational pentru dezvoltarea unitatilor de invatamant din Goteborg.
A fost o experienta completa, incluzand contactul cu factori de decizie in educatie, profesori universitari, formatori si profesori de informatica din 14 tari europene(Suedia, Anglia, Olanda, Italia, Spania, Irlanda, Bulgaria ,Croatia, Cehia, Turcia, Islanda, Grecia, Germania si Romania), discutii despre managementul educatiei la diferite niveluri, implementarea tehnologiilor ICT, atat pentru instruire si perfectionare profesionala, cat si pentru activitati de predare-invatare cu elevii, provocari si probleme. Participantii si-au prezentat reciproc bune practici, informatii, si-au expus proiectele ICT utilizate in tarile lor si au avut ocazia sa intre in contact cu noi tehnologii. Sala de conferinte care a gazduit evenimentul din Goteborg a devenit pentru cateva zile, prin proiectele prezentate, un adevarat spectacol al inteligentei, creativitatii si originalitatii.
Programul a cuprins vizitarea mai multor tipuri de institutii de invatamant(IT University, unde ne-au fost prezentate de profesori universitari metode moderne de implementare a Tehnologiei Informatiei si Comunicarii (ICT) in educatia tinerilor, Universitatea de Educatie in matematica, o scoala cu profil ICT (Munkebacksgymnasiet), cu o dotare de exceptie, unde intreg procesul instructiv-educativ, era asistat de computer(fiecare elev avea in dotare personala un laptop, pe care trebuia sa-si faca temele si cu care lucra in fiecare zi la scoala), un liceu cu profil vocational si o scoala normala(Almåsskolan), dar care implementa cu succes utilizarea tehnologiilor moderne IT in procesul educational. Munkebäcksgymnasiet a uimit intreaga delegatie internationala care a vizitat-o. Conditiile ultramoderne de studiu, dotarile, aplicarea generala a tehnologiei informatice in actul predarii si al invatarii, calitatea procesului didactic, rezultatele obtinute de elevi, atmosfera libera, lipsita de tensiuni, toate acestea o recomanda ca pe o „scoala a viitorului“.
In cadrul schimbului de experienta din diferitele institutii de invatamant, am asistat la lectii si am observat cum s-a folosit TIC la diferite materii de studiu: matematica, fizica, limba engleza, franceza si spaniola, istoria artei, creativitate si comunicare grafica, dar si cum se poate folosi ca instrument pentru managementul de date al scolii si comunicarea cu parintii, reducand semnificativ birocratia si facilitand transmiterea de informatii catre acestia. De asemenea, am vazut portaluri si aplicatii concepute in sprijinul profesorilor, fie ca o baza comuna de materiale pentru predare la diferite materii, fie pentru evaluarea on-line a elevilor si evidenta progreselor acestora- CITO, OKULISTIK, e-School, Moodle, DYNED. Am aflat date despre examinarile on-line in vederea accesului la alta treapta de invatamant si despre preocuparile legate de e-learning, dar si cu privire la obiectivele educationale ale utilizarii TIC si la stabilirea infrastructurii in domeniu, precum si date cu privire la modul de acces la internet si la organizarea portalului educational national. Acesta cuprinde sectiuni de e-content si e-management.
Viitorul Europei, atat economic cat si social, se formeaza acum de pe treptele scolii, clasele fiind adevarate laboratoare de cercetare, formare, dezvoltare si structurare a societatii de maine. Elevii si studentii de azi trebuie sa fie temeinic pregatiti atat profesional cat si informational. Specialistii de maine din orice domeniu de activitate trebuie sa fie familiarizati cu tehnologia informationala daca doresc sa participe constructiv si efectiv la dezvoltarea societatii informationale a viitorului.
Iulia Istrate, profesor Informatica
Palatul Copiilor Bistrita