În comunitățile de rromi nu funcționează argumentul „Du-te la școală c-o să-ți fie bine” pentru că, mai ales după desființarea Școlii Generale Nr 2 și redistribuirea copiilor rromi în alte școli din oraș, familiile acestora s-au trezit puse în fața unor cheltuieli neprevăzute de genul gardianul școlii, caiete suplimentare, fondul clasei, etc...
Rromii au ajuns în situația în care se află acum, între altele și datorită comportamentului înaintașilor noștri – a remarcat Marin Mic, directorul executiv al Fundației Inocenți Bistrița, subliniind faptul că rromii au fost dintotdeauna marginalizați și împinși să trăiască la periferia societății.
Angajatorii refuză să-i angajeze, pe motive etnice, iar fără o slujbă care să le ofere siguranța zilei de mâine, rromii au „apelat” la alte metode de supraviețuire, a mai spus Marin Mic.
Este vorba despre o muncă titanică de ani de zile la nivel de mentalitate care trebuie schimbată atât în rândul rromilor, cât și al celorlalți – a adăugat și Radu Dreptate, șeful Direcției de Servicii Sociale din cadrul Primăriei Bistrița, povestind azi, într-o conferință de presă, că au fost identificate la Viișoara 27 de familii ai căror copii nu frecventează cursurile școlilor.
Deși Primăria asigură la începutul fiecărui an școlar câte 200 de lei familiilor nevoiașe tocmai pentru a-și pregăti copiii pentru școală – de când cu desființarea Școlii Generale Nr 2, de când copiii rromi au fost redistribuiți în alte școli – părinții acestora se confruntă cu cheltuieli neprevăzute de genul gardianul școlii, fondul clasei sau caietele suplimentare – pentru care ar trebui să scoată din buzunar din start 2-300 de lei, ceea ce ei, și așa nevoiași, nu prea își permit.
Un alt factor care contribuie la abandonul școlar masiv în rândurile copiilor rromilor – începând din clasa a-V-a cu precădere – este și analfabetismul părinților, a mai precizat Andrada Miron, cooordonatorul voluntarilor pentru proiectul „Vreau și eu la școală”.
Părinții socotesc că nu este important să-și trimită copiii la școală dacă ei înșiși n-au făcut școală, astfel încât este necesară o adevărată muncă de convingere din partea celor de la Servicii Sociale.
Foto: Arhivă.