Nimic nu mai poate mișca în front prin pădurile din Bistrița-Năsăud! Drumul lemnului, din pădure până la beneficiarul final, va fi monitorizat prin sistemul pus la punct de ministrul Doina Pană, iar tăierile suspecte de masă lemnoasă și transporturile dubioase pot fi anunțate la 112.
”Radarul” pădurilor se pune în funcțiune! Sistemul de monitorizare în timp real a traseului lemnului, din pădure până la beneficiarul final, supranumit ”Radarul” pădurilor, va fi tratat ca o urgență din data de 8 octombrie. Asta, pentru că orice sesizare privind tăierile și transportul masei lemnoase care par a fi în neregulă se va face prin sistemul 112. Ministrul Apelor, Pădurilor și Pisciculturii, bistrițeanca Doina Pană, spune că fiecare cetățean care vrea să fie verificat un mijloc de transport lemn, poate apela serviciul 112 comunicând numărul mașinii în cauză.
După o perioadă de 120 de zile în care ”Radarul” pădurii a fost testat ca program pilot, sistemul informatic de monitorizare a traseului lemnului de la plecarea din pădure și până devine mobilă sau iese din țară, în timp real, devine OBLIGATORIU. Astfel, toate transporturile de lemn, cu excepția celor în volum de până la 3 mc, transportat cu atelaje, fac obiectul monitorizării, iar neregulile pot fi sesizate apelând numărul de urgență 112. Conform ministrul Doina Pană, emitentul avizului de însoţire va avea obligaţia transmiterii în sistemul informatic, online şi/sau offline, după caz, a unor informaţii standardizate, în baza cărora va primi un cod unic generat automat de SUMAL (sistemul informatic de monitorizare supranumit ”Radarul” pădurilor) , pe care va fi obligat să îl înscrie pe aviz. ”Nimeni nu va mai putea mișca un băț dintr-o parte în alta fără a-l declara și include în sistemul de monitorizare. Mă refer aici la întreg lanțul: exploatatori, intermediari, beneficiari finali.”
Ministrul Doina Pană explică modul în care va funcționa ”Radarul” pădurilor: ”Pentru ca sistemul să devină operational, ocoalele silvice de stat sau private, precum și operatorii economici ce exploatează, transportă și comercializează material lemnos au fost obligați să-și achiziționeze smartphone-uri, să-și instaleze gratuit aplicația pe acestea iar în momentul incărcării materialelor lemnoase în mijloacele de transport să introducă în sistem datele înscrise pe avizul de expediție, inclusiv coordonatele geografice ale punctului de încărcare. Datele vor fi transmise instantaneu către serverul central si vor fi memorate. Aplicația va face corelație între emitentul avizului de însoțire și seria/numărul avizului, adică va verifica dacă acele documente de însoțire au fost procurate în mod legal de către emitent și doar după aceea serverul va genera un cod unic asociat acelui aviz – cod ce trebuie înscris obligatoriu pe aviz de către emitent. Abia apoi masina de transport poate pleca la drum. În cazul în care datele înscrise pe aviz nu sunt corecte (de exemplu se depășesc volumele pe specii din APV-ul ce reprezintă proveniența materialului lemnos), aplicația nu generează codul unic, deci materialele lemnoase nu pot fi puse în circulație și serverul central emite un mesaj de avertizare pentru utilizator și o alertă în sistem, care se comunică organelor de control pentru a dispune măsurile legale. Ca o cheie de control, când ajunge la destinație, lemnul nu poate intra în depozit până când nu se verifică în sistemul informatic corectitudinea codului unic. La fel între tot lanțul de depozite până devine produs finit sau iese din țară. Verificarea în sistem lasă urme, deci nu se poate spune ceva și face altceva.
Dacă locul de încărcare este fără semnal (anumite zone din pădure), după introducerea datelor, va fi generat un cod offline care se va înscrie în aviz, iar în momentul în care mijlocul de transport auto intră în zonă cu semnal, sistemul va genera automat codul unic. Toate depozitele vor fi amplasate obligatoriu în zone cu semnal.”
Aplicația este conectată direct la organele de control.