Deja nu mai e o noutate faptul că scări întregi rămân fără apă la robinet din cauza celor care nu își plătesc facturile cu lunile sau chiar cu anii. Nu interesează absolut pe nimeni că au de suferit și cei care sunt cu plățile la zi, altfel ar fi fost luate măsuri în acest sens.
An de an, sute de familii care locuiesc în blocurile din Bistrița află că vor rămâne fără apă preț de câteva zile, chiar și săptămâni întregi, pentru că unul, doi sau trei vecini au uitat să mai treacă pe la casieriile asociațiilor de locatari sau la Aquabis pentru a-și plăti dările.
Oamenii aflați în această situație, fără voia lor, chiar dacă sunt la zi cu plata, încearcă să găsească soluții pentru ca problema să fie rezolvată, dar stresul și nervii lor sunt în zadar... Degeaba merg să ceară socoteală la Aquabis, Protecția Consumatorilor sau la președinții asociațiilor de locatari. Peste tot primesc același răspuns: așa spune legea!
Potrivit reprezentanților Aquabis, sistarea nu se poate face separat pentru fiecare apartament în parte datorită instalațiilor comune de furnizare a apei în aceste tipuri de construcții.
De asemenea, Caius Diugan, șeful Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor Bistrița-Năsăud, spune că la instituția pe care o conduce "au sosit de-a lungul timpului reclamații pe această temă, dar noi nu putem lua măsuri, nu suntem abilitați... Nu putem decât să luăm legătura cu Aquabis și cu asociațiile de locatari, să facem un fel de mediere, pentru a-i putea ajuta pe oamenii care suferă de pe urma celor cu datorii mari. Atunci când oamenii își fac contractele la comun își asumă niște riscuri și unii au de suferit ulterior, ceea ce nu e corect".
Și atunci? Cum protejați consumatorii buni platnici?! Administratorilor de asociații de proprietari/locatari nu le rămâne decât să colecteze o parte din sumele restante (de obicei, obișnuiesc să plătească pentru vecinii cu restanțe mari tot cei care sunt în urmă cu plata cu o lună-două), iar Aquabis să reia în cele din urmă furnizarea apei.
Tot administratorii au posibilitatea să acționeze în instanță rău-platnicii, iar apoi, pe baza unei sentințe executorii, să le intre în casă și să le sigileze apa rece. Acțiunea în instanță se poate face doar la 90 de zile după scadența unei facturi, în timp ce Aquabis-ul vine să taie apa după 45 de zile. Iar procesele durează cu anii.
"E anormal ceea ce se întâmplă. Eu sunt cu plata la zi, rar se întâmplă să rămân dator o lună-două, la fel ca și alți vecini. Dar din cauza altor doi, care au datorii de peste 4.000 de lei, de fiecare, rămânem tot la câteva luni fără apă preț de 3-4 zile, până adunăm bani să mai plătim din restanțe. Tot noi, cei care avem facturi restante de 100-200 de lei, cei cu mii de lei nu se sinchisesc să plătească. Ne tot certăm cu administratorul, dar ne spune că nu poate plăti el pentru noi", spune un cititor al ziarului Bistrițeanul.ro.
Există însă și bistrițeni care și-au făcut branșament la rețeaua de apă, separat, iar apoi au încheiat un contract individual cu Aquabis-ul, dar numărul lor este mic comparativ cu cei care sunt membri ai asociațiilor de locatari.
"Eu mi-am tras apa separat tocmai să previn astfel de situații. De ce să sufăr eu și familia mea din cauza celor care nu vor să plătească? Legile astea nu sunt făcute să ne apare, pe noi consumatorii, așa că trebuie să găsim variante să ne ajutăm singuri", ne-a explicat Vasile Crețiu, un bărbat ce locuiește în zona Lamă.
Printre legi, explicații și scuze oferite de autorități, singurii care au de suferit sunt cetățenii care deși își plătesc la zi facturile, pot rămâne oricând fără apă din cauza unor vecini certați cu bunul-simț.
Nu ne rămâne decât să punem următoarea întrebare: E corect ca Aquabis să taie apa tuturor din cauza datoriilor a câtorva rău-platnici?