Bugetul anual pe care Primaria Bistrita il aloca reparatiilor, astuparii gropilor, pietruirilor, este de peste 100 mld lei vechi (aproape 3 mil euro. Suma este foarte mare si creste de la un an la altul.
In 10 ani cu banii care plombam aceleasi strazi care sunt denivelate,si majoritatea inguste, puteam reabilita cativa zeci de km care ar acoperi aproape intreaga retea de strazi din municipiu.
Sumele necesare se obtin din bugetul local, din fonduri europene de la bugetul de stat si din credite. Strazile asfaltate in perioada 2004-2008 in numar de 36 si care de altfel sunt artere importante cum ar fi Imparatul Traian, C. R. Vivu Stefan cel Mare, Crinilor sau Ursului nu necesita interventii.
Bugetul municipiului Bistrita are capacitatea de a sustine modernizarea strazilor in proportie de aproape 100% urmand ca directia din cadrul primariei sa se ocupe doar de cele din localitatile componente si de cele nou aparute in diverse zone ale orasului.
Solutia astuparii gropilor si a plombarilor presupune:
- Sa aloci anual resurse
- Utilajele pentru intretinerea anuala sunt foarte scumpe
- Nu va exista niciodata o evaluare corecta a lucrarilor realizate in special cea financiara
- Firmele de la care se achizitioneaza materiale pentru pietruiri fie aduc materialele in baza primariei(care din pacate se afla in central orasului si am subliniat acest lucru) fie le transporta pe strazile indicate de autoritati iar rigurozitatea evaluarii si monitorizarii unor astfel de operatii putem sa ne-o imaginam fiecare.
- Costurile pentru plombarile realizate de primarie este de 41,79 lei/mp bani care se aloca anual, bani care dupa un timp scurt se pierd
- Avem permanent disconfort in trafic si cheltuim pe piese de schimb la masini
- Nu rezolva problema nici macar pe termen scurt
Solutia reabilitarii presupune ca de la inceput sa aloci resurse mai mari dar pe termen mediu avantajele sunt clare:
- Pe perioada garantiei de buna execute, pe care firmele sunt obligate sa le acorde, primaria nu cheltuie nici un leu
- Asigura o retea de strazi de buna calitate, confort, si un trafic modern
- Distributia masinilor in trafic se va face pe toate arterele(momentan strazile cu gropi sunt ocolite)
- Asigura o dezvoltare a agentilor economici de profil si nu numai si locuri de munca mai bine platite
- Se poate realiza o evaluare corecta a investitiei
Cu aproximativ 250000 de euro/km putem in 3-4 ani sa avem o retea completa de strazi bune fara ca ulterior sa mai cheltuim pe reparatii bani, care, se risipesc de la un an la altul. Sper sa fie ultimul buget aprobat in ultimii 3 ani de Consiliul Local in care sumele pentru plombari sa depaseasca sumele pentru investitii in strazi.
Orice proiect de reabilitare stradala sau asfaltare noua in municipiul Bistrita a primit si va primi votul meu in Consililul Local indiferent de cine va face propunerea (colegii mei sau primarul municipiului) si indiferent daca se va realiza din fonduri locale, de la Consiliul Judetean, Guvern, fonduri europene sau credite interne sau externe.
Cu stima,
Alin Seserman
Consilier local