Pe piata de carte se discuta de multa vreme despre invazia internetului in defavoarea cartii ca si obiect. Exista nenumarate sit-uri care ofera posibilitatea de download a cartilor si totul este gratuit. Sunt foarte multe si editurile care permit, in mod oficial, download-area unor titluri proprii.
Exista, totusi, pericolul ca internetul sa “absoarba” sau sa inlocuiasca definitiv cartea-obiect, cartea cu pagini frumos mirositoare pe care o putem pipai? Se confrunta industria cartii cu un pericol real sau este vorba de o falsa problema?
Mai nou, editurile, incercand sa iasa in intampinarea vremurilor agitate pe care le traversam, au scos pe piata la preturi promotionale e-book-uri. Unele dintre cele mai de succes titluri ajung sa traverseze, vrand-nevrand, drumul de la forma tiparita la forma lor digitala, mult mai ieftina decat prima.
“Frica nu rezolva problema” considera Cornelia Macarie, directorul editurii si al lantului de librarii Aletheia. “Societatea evolueaza, nu putem ramane incremeniti, vorba lui Liiceanu, in proiectul nostru. Poti sa te opui o vreme acestei tendinte acaparatoare, dar, din punctul de vedere al afacerii, pierzi foarte mult. Si noi avem in vedere deschiderea unor librarii on-line, pentru ca acesta este viitorul. Va trebui sa ne adaptam acestui viitor, pentru ca, daca nu o facem, iesim de pe piata...” mai spune Cornelia Macarie, convinsa, totusi, ca obiectul-carte nu va disparea. Sau, cel putin, nu foarte curand.
Generatia noastra si, poate, doua, trei generatii viitoare nu vor “apuca” disparitia totala a cartii ca obiect. E adevarat, tot mai multi oameni grabiti prefera sa asculte e-book-uri la cd-palyerul din masina, atunci cand conduc. Este si mai comod sa stai acasa, sa-ti faci treaba si, printre cratite si aspiratoare, sa-ti pui la cd-player o carte electronica. “Dar fosnetul foilor unei carti sau senzatia pe care o ai intorcand paginile nu se pot compara cu lectura pe iPad”, crede Cornelia Macarie recunoscand ca si-a cumparat si ea un iPad dar nu il prea foloseste.
Ziarele tiparite traverseaza aceeasi drama. Tirajele editiilor tiparite ale multor ziare au scazut enorm fata de tirajele pe care le aveau in urma cu doi, trei in urma. Chiar si in conditiile in care lumea continua sa cumpere ziare, cea mai activa parte a populatiei “frunzareste” editia on-line a unui ziar si nu varianta tiparita.
Intrebarea s-ar putea pune in felul urmator: este, intr-adevar, internetul cel care a determinat ritmul alert in care traim? Sau situatia sta chiar pe dos: suntem noi convinsi ca, din cauza vitezei si a ritmului, avem nevoie de internet. Care este cauza si care este efectul?