Ştiaţi că în 1308 s-au bătut la Bistriţa primele monede? Sau că zidurile vechii cetăţi nu au fost dărâmate decât începând cu 1855? Un manual deosebit de interesant despre istoria şi civilizaţia Bistriţei are putea să fie predat şi în ciclul primar al şcolilor din judeţul Bistriţa-Năsăud, ca şi curs opţional.
Manualul a fost conceput de patru autori – Vasile Duda, Corneliu Gaiu, Günter Klein şi Nicoleta Toma – care precizează că „ne dorim să vă ajutăm să descoperiţi captivantele poveşti, legende sau fapte istorice care dau viaţă caselor, pieţelor şi străzilor din oraşul nostru...”
Fiind destinată copiilor din ciclul primar, cartea conţine imagini şi desene deosebite care ar putea fi folosite drept planşe de colorat de către învăţătoare. Un alt aspect extraordinar este interactivitatea şi caracterul dinamic al lecţiilor propuse de autori: „Imaginaţi-vă faptele cavalerului legendar al oraşului, pornind de la reprezentarea sa de pe lespedea funerară. Desigur, trebuie mai întâi să vedeţi această lespede de pe latura sudică a bisericii din Piaţa Centrală”.
Autorii oferă cadrelor didactice chiar şi posibilitatea de a construi lecţii interesante pe marginea unor studii de caz despre Timpul şi măsurarea timpului, Grănicerii din Năsăud, Regii României sau meşterii lemnului.
Istoria prezentată în paginile manualului „Cultură şi civilizaţie la Bistriţa” începe cu perioada cea mai veche, a dacilor şi romanilor („Castrul de la Ilişua, cunoscut sub numele de Acrobadara, a fost construit în 106, în timpul împăratului Traian, iar după anul 118 este extins (3,36 ha) şi completat cu ziduri de piatră.”), continuă cu detalii foarte interesante ale Transilvaniei şi Bistriţei medievale şi tratează inclusiv perioadele istoriei contemporane în capitole precum „Bistriţa de beton”, „Şoimii patriei şi pionierii”, „Democraţia” sau „Bistriţa de mâine”.
Manualul a fost lansat recent la Bistriţa, într-un număr restrâns de exemplare, însă cadrele didactice din ciclul primar care doresc să iniţieze un asemenea curs opţional pot să primească manualul gratuit pe suport electronic şi să-l printeze ulterior, pe capitole, pentru a fi utilizat la orele de curs opţional.