Am fost plăcut surprinsǎ sǎ constat cǎ METODOLOGIA PRIVIND ÎNSCRIEREA COPIILOR ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PRIMAR pentru anul școlar 2013-2014 este suficient de clarǎ astfel ȋncȃt sǎ nu sufere interpretǎri, și totuși…
Cine a mers sǎ-și ȋnscrie copilul la vreo şcoalǎ din oraș și ȋnainte sau dupǎ ȋnscriere sǎ nu fi auzit cuvintele: “Nu avem destule sǎli de clasǎ. Dacǎ vǎ convine ȋn internat bine, dacǎ nu, mergeți la altǎ școalǎ!” sau “ Astea sunt condițiile, nu sunt bani la buget, dacǎ vǎ convine bine, dacǎ nu, mergeți la altǎ scoalǎ – vedeți cǎ tot așa e!”?
Și cȃti pǎrinți au avut șansa sǎ ia decizii în cunoștință de cauză privitoare la opțiunea pentru o unitate de învățământ sau alta?
Cȃte unitǎți de învățământ au pus la dispoziție și informații referitoare la locul de desfășurare a activității corespunzătoare clasei pregătitoare (în spațiul școlii sau al unei grădinițe), la posibilitatea organizării programului „Școala după școală“, la organizarea și dotarea spațiului școlar, etc.? Cȃte școli au prezentat ȋn „Ziua porților deschise“ exact sǎlile ȋn care urma se se desfǎșoare clasa pregǎtitoare și cȃte au afisat poze cu acestea pe site-ul propriu sau al Inspectoratului Scolar?
Ȋn cȃte școli din orașul Bistrița nu existǎ cladiri ȋn care funcționeazǎ sǎli de clasǎ, fǎrǎ sǎ respecte cerințele actuale privind normele de igienǎ, normele de proiectare, realizare și exploatare a construcțiilor pentru școli și licee și normele generale de aparare ȋmpotriva incendiilor. Lipseste chiar și cel mai elementar lucru – grupuri sanitare separate pe sexe.
Ȋn cȃte școli sǎlile de clasǎ nu sunt gestionate ca și cum ar fi proprietatea privatǎ a parinților care “au investit ȋn dotǎrile lipsǎ” sau a cadrelor didactice mai vechi, de parcǎ nu toți copiii din școalǎ au dreptul sǎ le foloseascǎ ȋn mod egal și optim? Ȋn cȃte școli s-a respectat planul de școlarizare și s-a determinat numǎrul claselor pregǎtitoare ȋn funcție de numǎrul copiilor din circumscripție. Iar ȋn cazul ȋn care nu au avut suficiente sǎli ȋn cadrul școlii de ce nu s-a cerut ajutorul Inspectoratului Școlar pentru redistribuirea copiilor la alte școli?
Ȋn cȃte școli, ȋn care numărul cererilor de înscriere de la părinți cu domiciliul în afara circumscripției școlare a fost mai mare decât numărul de locuri libere, au fost aplicate criteriile de departajare, generale și specifice, stabilite în conformitate cu prevederile metodologiei?
Ȋn cȃte școli criteriile specifice de repartizare a copiilor ȋn clase nu au inclus și existența unor liste de preînscrieri, organizate în afara calendarului aprobat prin ordin al ministrului educaţiei naționale pentru înscrierea în clasa pregătitoare sau alte proceduri care nu respectă spiritul și litera metodologiei?
Bistrițeni, treziți-vǎ! Nu mai acceptați sǎ vi se arunce praf ȋn ochi! Existǎ legi, norme și metodologii a caror aplicare nu depinde nici de banii de la buget, nici de bunǎvoința celor desemnați sǎ le aplice! Sunt obligatorii!
Deocamdatǎ, eu aștept ca Inspectoratul Scolar sǎ ne informeze cum s-a implementat și aplicat METODOLOGIA PRIVIND ÎNSCRIEREA COPIILOR ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PRIMAR pentru anul școlar 2013-2014, ȋn orașul nostru și astfel ȋntrebǎrile de mai sus pot avea rǎspuns.
Monica Hurlui – pǎrinte și vicepreședinte Forța Civicǎ, organizația Bistrița-Nǎsǎud