Conform legislaţiei în vigoare, copiii cu certificat de cerinţe educaţionale speciale integraţi în învăţământul de masă au dreptul, de ani de zile, la sprijin financiar din partea statului prin fonduri speciale de la Guvern. Începând din acest an, banii au fost alocaţi de la Guvern la primăriile din teritoriu, de unde au fost repartizaţi la şcoli.
Prevederile dispoziţiilor art. 51 alin 2 din Lg. 1/2011 modif., alin. 7 din Lg. 272/2004 modif și HG 904/2014 prin care se stabilesc alocația de hrană și drepturile la îmbrăcăminte, încălțăminte, materiale igienico-sanitare, rechizite/manuale, jucării, transport, materiale cultural-sportive de care beneficiază copiii și tinerii cu cerințe educaționale speciale, școlarizați în unitățile de învățământ special sau de masă și care nu sunt incluși în sistemul de protecție social nu au fost respectate până acum decât la nivel teoretic.
Începând din acest an banii au fost alocaţi de la guvern la primăriile din teritoriu, de unde au fost repartizaţi la şcoli.
Părinţii copiilor cu cerinţe educative speciale integraţi în învăţământul de masă trebuie să ştie că pot beneficia de aceste sume doar dacă depun la secretariatul şcolilor şi grădiniţelor unde învaţă copiii o serie de documente însoţite de o cerere. Cererea se depune la unitatea de învățământ preuniversitar unde este înscris copilul cu CES, împreună cu următoarele documente:
- certificatul de naştere al beneficiarului
- actul de identitate al părintelui sau, după caz, al reprezentantului legal
- certificatul de orientare şcolară şi profesională eliberat de CJRAE
Conform HG, în acest an se vor acorda drepturile aferente perioadei ianuarie – decembrie 2016, deci nu şi pentru septembrie – decembrie 2015. În ceea ce privește drepturile de îmbrăcăminte, încălțăminte, rechizite, acestea se plătesc până la finalul anului calendaristic. Alocația de hrană se plătește până în data de 5 ale lunii următoare.
Victorie tristă
În unităţile de învăţământ de masă din judeţul Bistriţa-Năsăud învaţă circa 550 de copii cu cerinţe educaţionale speciale care beneficiază de învăţământ incluziv în 20 de unităţi şcolare de masă. Serviciile specifice de care aceştia au nevoie sunt oferite efectiv de 34 de consilieri şcolari care deservesc toată populaţia şcolară care are nevoie de consiliere, nu doar copiii cu CES, 11 logopezi aflaţi în aceeaşi situaţie şi 20 de profesori de sprijin/itineranţi, multe zone la nivel de judeţ fiind complet descoperite.
Asociaţia Autism Europa trage un semnal de alarmă cu privire la faptul că numărul redus de specialişti implicaţi în acest proces constituie principala piedică în realizarea eficientă a incluziunii şcolare la care aceşti copii au dreptul. O astfel de abordare este discriminatorie prin faptul că reduce semnificativ şansele de integrare a copiilor cu cerinţe educative speciale în învăţământul de masă, plasând responsabilitatea incluziunii pe umerii cadrelor didactice şi a părinţilor. Suntem convinşi că factorii implicaţi vor găsi soluţii pentru remedierea situaţiei.
Ana Dragu
ASOCIAŢIA AUTISM EUROPA BISTRIŢA CENTRUL DE RESURSE ŞI REFERINŢĂ ÎN AUTISM MICUL PRINŢ