Un instrument foarte important al exercitiului administrativ in fiecare localitate il reprezinta alocarea resurselor financiare pe parcursul unui an calendaristic. Pe langa o legislatie care prevede in detaliu modul de alcatuire al bugetului local, limbaj care este inteles de catre contabili si experti financiari, exista un element important.
Ca urmare Consiliul Local, primarul si viceprimarul unei localitati au aceasta putere de decizie. Sunt trei elemente ale deciziei intre care trebuie sa existe o legatura direct bazata pe comunicare, pe informare corecta, pe consultare (de obicei inainte de a cheltui anumite sume de bani), iar mai apoi odata luata decizia, este bine ca sa fie anuntata public prin diferite modalitati.
Toata aceasta logica este eliminata atunci cand ma gandesc la administratia orasului Singeorz-Bai. In ultimii ani bugetul local era dezbatut si aprobat in perioada martie-aprilie a fiecarui an , iar mai tarziu pe parcursul anului se exercitau anumite corectii impuse de anumite conditii: fie ordonante ale Guvernului, fie rectificari ale Consiliului Judetean, fie de diferitele proiecte de dezvoltare care priveau investitii la noi in localitate, modificari care obligatoriu trec prin filtrul si decizia Consiliului Local.
Dar, procesul financiar nu se opreste aici. In fiecare an edilii din cele doua birouri ale administratiei orasului nostru “au grija” sa controleze anumite sume ( care nu sunt deloc de neglijat ) care se deruleaza prin investitii proprii de la bugetul local ( anual intre 1,5 si 2 miliarde de lei vechi ), sau sume care sunt repartizate pe diferite capitole bugetare cum ar fi -capitolul de strazi ( anual intre 4 si 6 miliarde de lei vechi) sau capitolul servicii in domeniul locuintei ( 5 miliarde de lei vechi numai in acest an) .
Daca adunam numai o parte din ceea ce v-am prezentat acum interesul este de a controla intre 10 si 12 miliarde de lei anual si de a directiona aceste sume catre firme sau persoane apropiate celor doi edili. Fiecare dintre cele doua personaje , intr-un mod cat se poate de subtil si de ascuns in proceduri financiar- contabile derulate prin departamentele aflate in subordine incearca sa smulga sume cat mai generoase catre apropiati.
Daca sumele sunt prezentate catre dezbaterea in Consiliul Local numai intr-un tablou general si centralizat, lucru care de multe ori fara cateva cunostinte minime de specialitate conduce la multa confuzie , exista , sunt convins un traseu subteran mult mai meticulos si mai opac despre care nu prea se doreste sa fie transparent sau la vedere.
Timpul ne demonstreaza ca autoritatile din orasul nostru , mai precis primarul si viceprimarul nu doresc sa faca publice aceste stari de fapte prin o serie de informari precise si repetate.
Lucrul este cu atat mai ingrijorator cu cat aceste sume sunt controlate in fiecare an pe parcursul unui mandat de 4 ani, iar dimensiunea cifrelor creste odata cu trecerea anilor.
Eu cred ca a fi mai bine informati mai ales asupra modului cum se cheltuiesc anual banii orasului nostru este un crez pe care trebuie sa luptam fiecare dintre cetatenii orasului , de aceea va invit la mai multa initiativa, la manifestarea unei atitudini critice si constructive fata de exercitiul administrativ actual care se pare ca este directionat pe principii de clientela si favoritism.
Astfel, datorita acestor “ciubucari” si a faptului ca cetatenii nu stiu sa-si ceara drepturile, de-a lungul mandatelor, oraselul a ajuns un catun uitat de miile de turisti care veneau in statiune.
Cu respect,
Traian Ogagau
Consilier local