Bistritenii s-au prezentat cu sutele anul trecut la sediul CJPC BN pentru a reclama faptul ca nu sunt multumiti de serviciile financiare ale bancilor. Clauzele abuzive din contracte, redactarea ambigua a acestora, dar si comisioanele abuzive sunt doar cateva din neregulile gasite de comisarii de la Protectia Consumatorului.
Foarte multi bistriteni s-au prezentat anul trecut la sediul Comisariatului Judetean pentru Protectia Consumatorilor Bistrita-Nasaud pentru a reclama faputul ca sunt nemultumiti de serviciile bancare, dupa cum au precizat comisarii de la Protectia Consumatorului, astazi, la dezbaterea publica organizata cu ocazia Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorului.
Potrivit celor de la CJPC BN, bistritenii au reclamat majorarea dobanzilor nejustificat, refuzul bancii de a diminua dobanda la creditele acordate in Euro si CHF desi indicii de referinta scazusera considerabil, existenta unor clauze abuzive, refuzul bancii de a reesalona creditele sau plati bancare neoperate in termen. Bistritenii au fost nemultumiti si de perceperea comisionului de retragere la desfiintarea depozitelor bancare, comision despre care nu fusesera informati, incalcarea clauzelor contractuale de catre banca, dar si de raportarea la Biroul de Credit fara notificare prealabila sau perceperea comisioane de risc, majorarea comisioanelor de administrare credit sau redenumirea comisionului de risc in comision de administrare.
Comisarii de la Protectia Consumatorului au verificat reclamatiile bistritenilor si i-au amendat pe bancheri cu 320.000 lei (3,2 miliarde lei vechi). In cursul anului 2010 inspectorii au efectuat o serie de controale la bancile din judet pe diferite tematici. Cu aceasta ocazie au fost verificate 47 de puncte de lucru ale operatorilor economici din domeniul financiar din care au fost sanctionati 18. Valoarea totala a amenzilor aplicate cu ocazia acestui control a fost de 690.000 lei. "Principalele abateri constatate in cadrul controalelor tematice privesc: lipsa unor elemente pentru informarea corecta si completa a consumatorilor, existenta clauzelor abuzive in contractele pentru consumatori, modul de redactare neclar al clauzelor contractuale, incheierea contractelor fara respectarea prevederilor legale specifice domeniului, perceperea unor comisioane interzise prin actele normative in vigoare s.a", au precizat astazi comisarii de la Protectia Consumatorului.
Intr-un raport pe aceasta tema, prezentat tot astazi in cadrul dezbaterii publice de la Prefectura, Dina Suciu, comisarul sef al CJPC BN, ii sfatuieste pe clientii bancilor sa verifice atenti informatiile din formularul “Informatii standard la nivel european privind creditul pentru consumatori "si, in special, costurile creditului- solicitati un exemplar al contractului si o simulare a costurilor. Banca are obligatia de a emite un grafic de rambursare cu rate egale si un grafic de rambursare cu rate descrescatoare, iar dumneavoastra aveti dreptul de a alege modalitatea de rambursare care va este favorabila. Cititi cu mare atentie contractul, verificand costurile totale ale creditului (inclusiv dobanda anuala efectiva), clauzele contractuale, drepturile si obligatiile partilor, termene de plata, comisioanele (comision de administrare, comision de rambursare anticipata, etc.), dobanda penalizatoare (valoarea si conditiile de aplicare), comisioanele aferente contului curent prin intermediul caruia se deruleaza creditul etc. In cazul creditelor imobiliare nu platiti avansul pentru cumpararea unei locuinte pana nu vi se acorda creditul solicitat."
"La terminarea contractului de credit veti urmari aspectele creditorul are obligatia de a va oferi gratuit, din oficiu, un document care sa ateste faptul ca au fost stinse toate obligatiile dintre parti sau care indica obligatiile contractuale neindeplinite. Totodata, se inchid si conturile aferente creditului, fara a fi necesara depunerea unei cereri din partea dumneavoastra si fara plata unor costuri suplimentare. Asigurati-va ca orice alte obligatii financiare sunt lamurite pentru a nu descoperi ulterior ca sunteti inregistrat la Biroul de Credit pentru datorii neplatite”, se mai arata in raportul intocmit de cms. Toader Romeo.